Monday, February 22, 2010

Biar impian setinggi gunung...


Kadang-kadang apa yang lu nak dalam hidup ni,tak semua lu akan dapat.Tak kira la lu dah plan baik punya ke,lu punya plan biasa-biasa ke,lu takde plan langsung ke atau sebagainya.Tapi tak semua yang benda yang lu pikir lu boleh dapat,lu akan dapat tanpa usaha dan tawakkal.Tak gitu?

Tinggal lagi beberapa hari,genap 2 bulan gua menganggur.Pengangguran juga merupakan profession faveret bagi anak-anak muda sekitar Pasir Gudang.Jadi takde masalah bagi gua untuk lepak di mana-mana pada siang hari tatkala orang lain sibuk mencari rezeki.Haha.Bagi gua,tak susah kalau nak cari duit.Cuma yang membezakan susah senang nak cari duit ni,halal dengan haram.Kalau nak duit yang halal,usaha kena lebih.Dan begitulah sebaliknya.

Flashback(semalam/Sabtu),

Gua pergi rewang kat rumah sepupu gua area Simpang Renggam sana.First time gua pergi kerja kahwin yang takde kompang,pengantin tak diarak,takde sesi bersanding atas pelamin,takde sesi karaoke mahupun kugiran.Semua ni takde bukan sebab sepupu gua tu dah mengandung atau berbadan dua.Dan juga bukan sebab tak cukup budget.Bukan.Cuma keluarga mereka lebih senang untuk buat apa yang mereka rasa perlu dan wajib je.Majlis tetap meriah.




Antara soalan-soalan yang diajukan kepada gua."Cuti ke hari ni?"."Diorang tak renew kontrak ke?"."Naik kerja hari apa?".Tapi lepas diorang dengar jawapan daripada gua,kebanyakkan dari mereka terus mengalihkan pandangan ke arah lain lantas menggelengkan kepala.Dalam hati gua,"lu sibuk apa,gua susah ada lu nak amek tahu?".Tapi bila di tanya sama ada gua tanam anggur(sebab ramai orang menyamakan mengaggur seperti tanam anggur).Lantas gua jawab,"Kalau bab tanam menanam ni,gua tak tanam anggur.Gua ada tanam benda lain"jawab gua pada salah seorang mak cik gua.Tapi mengikut air muka beliau,nampak seperti satu gurauan.Tapi takpe.Gua tak kisah sikit pun dengan semua benda tu.I don't give a SHIT!!Anggur pun sekarang ni dah boleh hidup la kat Malaysia.Gua dah tengok dah.Gua pun dah cakap dengan owner pokok anggur tu yang gua nak amek batang pokok anggur,lepas tu tanam dekat belakan rumah gua.Lepas ni kalau orang tanya,"lu buat apa sekarang?"Dengan selamba gua boleh jawab,"Gua tanam anggur,kalau lu tak percaya,lu pergi la tengok kat belakang rumah gua".Amacam?

No comments: