Thursday, September 24, 2009

Posting Raya Chapter 2

Pagi-pagi lagi hari ni dah hujan.Tak pe.Hujan tu kan rahmat bukannya band Hujan tu.

Flashback,

Malam tadi rumah aku ada buat open house(nak kata open house tu,tak la sangat pasal yang datang cuma sedara mara je).Rumah aku jadi sesak.Kalau nak lalu di celah orang ramai pun boleh jadi semak.Jadi,aku lepak kat luar rumah.Kononnya jadi penyambut tetamu.Janji tak pening kepala.

Sedara mara aku datang pukul 6 lebih.Lepas Maghrib,terus je marhaban.Lepas marhaban tu paham paham la.Sesi mentakedarah a.k.a makan-sampai-tak-ingat-dunia punya.Lepak punya lepak,dalam pukul 10 lebih,diorang semua balik.

Tapi ada perbualan yang aku masih tak dapat lupakan.Bukan nak cakap aku hebat.Cuma dapat menutup mulut seorang penyokong PAS,takde yang lagi gembira daripada tu.Betul,dude.Ni cerita bukan tipu punya.

Perbualan bermula macam biasa,hanya sekadar perbualan antara seorang Pak Cik dan anak sedaranya.Pak Cik aku ni kira dalam adik beradik dia,antara yang berjaya.Ada diploma,degree,master dan apa-lancau-lagi-kelulusan-yang-dia-ada.Banyak benda yang dia tanya kat aku.Dari soal konvokasi hingga soal perancangan masa depan.Tapi aku rilek dengan soalan-soalan yang diberikan.Dengan selamba aku jawab semua soalan.Dia tanya lagi.Aku jawab.Dia tanya lagi.Aku jawab lagi.Sampai lah last sekali.Aku dah tak berapa ingat soalan tu.Tapi jawapan yang aku bagi bunyi dia lebih kurang macam ni la...

"Pak Utih lain,orang lain.Kita tak sama.Sebab tu Tuhan ciptakan manusia ni berbeza-beza.Tak boleh sama semua.Kalau semua manusia sama,tu tandanya ada yang tak kena."

Pak Utih tu merujuk pada Pak Cik aku yang dah ada diploma,degree,master dan apa-lancau-lagi-kelulusan-yang-dia-ada.Tapi bila dengar aku cakap macam tu,automatik.Mulut terkunci macam ada berlian dalam mulut.Puas hati aku.



Aku punya plan aku sendiri yang aku rasa tak ramai yang boleh follow.Aku punya acuan aku sendiri,lu orang punya acuan lu orang sendiri.Habis kalau lu orang pakai acuan aku,aku nak buat kuih raya pakai acuan apa.Cilakak.Dan jangan terlalu terikut-ikut.Kompem,tak jadi punya.

p/s:"Pak Utih lain,orang lain."(orang di dalam ayat ni digunakan sebagai ganti nama).Jadi,lu pikirlah sendiri.

No comments: