Monday, October 5, 2009

Nak tulis bahan ilmiah mestilah panjang...

Dia kata,"Never be complete."

Dia kata,"Stop being perfect."

Dia sambung lagi,"Let's evolve.Let the chips fall where they may."

Aku termenung memikirkan kata-kata itu.Kemudian aku teringat satu phase ayat yang bunyinya lebih kurang macam ni,"orang yang gagal adalah orang yang gagal merancang".

What the f**k!!

Mana yang lu orang lebih suka,merancang sesuatu sebelum melakukan atau lakukan sahaja mengikut gerak hati.Let the chips fall where they may atau everything must be plan?

Aku mula yang ini dulu,everything must be plan...

Ni penting sebenarnya.Tapi apa yang lagi penting sebenarnya lu mesti punya target yang clear untuk dapat apa yang lu nak.Kalau lu sendiri tak tahu apa yang lu nak,macam mana lu nak dapat semua benda tu.Betul tak?Kalau lu tak de plan untuk diri lu sendiri,lu nak jadi apa?bagi aku satu je,"orang yang gagal adalah orang yang gagal merancang".

[,]

Let the chips fall where they may...

Yang ini ok, kalau lu pandai jaga diri lu.Lagi satu lu kena ada asas agama yang kuat,kalau takde,konpem lu akan hanyut punya.Aku pernah lalu keadaan ni.Hidup?Memang rileks.Tak de pikir banyak benda sangat.Tapi aku hanyut.Lost dalam kehidupan sendiri.

[,]

Aku rasa, kalau lu nak ikut dua-dua benda ni pun tak salah.Cuma aku rasa lagi elok lu plan lu punya hidup dulu baru let it go.Paling tak pun,lu dah ada target.Yang lain tu akan follow sendiri.Percayalah.Aku pun bukannya perfectionist.Cuma aku sentiasa belajar untuk hidup dan meneruskan hidup di bumi yang kelam ni.Brader ni pun dah pesan awal-awal dulu...


Apa yang dia pesan,"imagination is more important than knowledge".Tapi kalau knowledge tak de imaginasi akan terhad.Jadi,dua-dua ada kepentingan sendiri.Terpulang pada lu nak pikir macam mana.

No comments: