Sunday, February 20, 2011

Pertubuhan Pemikir Professional

Semalam, rumah sepupu gua ada kenduri. Kenduri potong jambul dang aqiqah. Macam biasalah kalau kenduri,mesti sibuk. Dengan yang masak lain,dengan yang potong bawang lain,dengan yang basuh kupang-nya lain.Agak riuh.Cuma tak sampai tahap riuh kerja kahwin.

Nak di pendekkan cerita,gua lepak berbual dengan sorang sepupu gua ni.Sepupu gua ni belajar kat Mesir.Jadi perbualan gua dengan dia banyak berkait dengan rusuhan yang berlaku kat Mesir baru-baru ni.Gua tanya dia,"tempat kau ada rusuhan??".

"Takde.Rusuhan tu kat negeri lain,kat negeri aku takde."balas sepupu gua.

"Habis,kalau negeri lu tak kena,kenapa diorang gelabah sangat sampai nak balik?"gua mengajukan soalan yang agak killer sikit.

"Diorang rissau banduan yang terlepas.Takut banduan-banduan tu masuk rumah."balas sepupu gua ni lagi.

"Tapi aku memang respek la dengan diorang.Macam ni lah nak gulingkan pemimpin.Mula-mula buat rusuhan,lepas tu lepaskan banduan.Bila banduan dah lepas,bakar balai polis pulak.Lepas tu gulingkan kerajaan.Memang style."balas gua dengan sedikit perasaan kagum.

"A'ah..."jawab sepupu gua pendek.

"Tapi memang jihad kita,kena pilih pemimpin yang betul-betul ikut ajaran agama.Kalau pemimpin dah ajar,'kubur masing-masing' macam mana...betul tak?"soal gua.

"Betul..."balas sepupu gua ringkas.

[titik]

No comments: