Sunday, September 18, 2011

Si dia buat gua menangis 2

"Kenapa lu sentiasa berfikiran positif??"tanya Usop.

"Gua memang cuba untuk jadi seorang yang positif sebab tu gua kena jadi positive thinker dulu..."terang Amat.

"Kita kena berubah sebelum dapat mengubah orang sekeliling kita..."terang Amat lagi.

"Gua jugak pernah cuba untuk tidak fikir sesuatu yang negatif pada orang sekeliling gua..."kata Usop.

"Lagi pun dalam agama kita sendiri kita tak di ajar untuk sangka buruk terhadap orang lain sebab boleh boleh menimbulkan fitnah..."terang Amat.

"Tapi macam mana kalau orang tetap anggap orang tu jahat walaupun dia dah berubah jadi baik??"tanya Usop.

"Terpulang pada masing-masing untuk menilai diri seseorang.Bagi gua, gua tak berhak untuk menilai seseorang baik atau buruk berdasarkan masa silam mereka.Gua kena kenal seseorang sebelum gua boleh menilai sama ada dia baik atau buruk.."terang Amat.

"Berapa lama masa yang lu perlukan untuk kenal seseorang tu??"tanya Usop bersungguh-sungguh.

"Selama mana yang boleh.Sebab masa sekolah dulu cikgu gua takde ajar mata pelajaran "membaca hati orang". Tu semua kena tanya yang atas.Sebab Dia lagi Maha Mengetahui."terang Amat lagi.

"Katalah, selama lu kenal dengan seseorang yang asal usul kejadian dia memang jahat lagi degil. Adakah lu akan berkawan dengan dia atau kawan sekadar kawan??"tanya Usop lagi.

"KIta berkawan kena niat ikhlas. Tak boleh ada niat terselindung.Bagi gua,gua memang tak kesah untuk berkawan dengan sesiapa saja sebab gua suka berkawan.Dalam dunia ni ada 1001 macam jenis orang,jadi gua boleh berkawan dengan sesiapa saja yang gua nak.Yang penting, kawan-kawan gua ikhlas untuk berkawan dengan gua."terang Amat panjang lebar.

"Macam mana lu nak tahu kawan lu tu berniat ikhlas berkawan dengan lu?"tanya Usop lagi.

"Gua tak tahu tapi yang Maha Mengetahui akan memberi petunjuk..."jawab Amat ringkas.

[titik].

p/s: Bidadari Biru sanggup jalan kaki jauh semata-mata nak jumpa gua.Gila lah.

Dayak sipemburu Setan Hitam: Lagi sekali gua cakap, KEEP AWAY FROM HER,stupid fuck!

No comments: